Září - Není jednoduché být zeleným

03.09.2018

Hari bol Hari bol, Hari Hari bol, mukunda madhava Govinda bol Hari bol Hari bol, Hari Hari bol, Kheshava madhava Govinda bol

Ano! Tomu, kdo uděluje osvobození odstraněním utrpení, té sladké dětské tvářičce božských předků, tomu s dlouhými vlajícími vlasy, který své oddané s potěšením rozechvívá. Ano!

Haribol znamená "zpívej jméno Pána." Bol znamená zpívat nebo říkat. Hari znamená "ten, který ukradne tíseň svým oddaným a nakonec jim ukradne srdce/mysl Svými vyjímečnými transcendentálními kvalitami." hari je jméno pro Višnua-Krišnu, Nárájana. Najdeme je ve Višnu sahasranama. V kontextu Vaišnavismu, Hari je identifikován jako odstraňovatel problémových blokací, bolestí a spoutaností.

Sánskrtsko/Anglický slovník Monier-Williams definuje हरि hari na více jak dvou stranách, začíná s popisem významu takto: žlutý nebo zlatý, zelený, plavé barvy, červeno hnědé, tmavě hnědý, světle zelený a nazelenalý. Krišna je modro/černý, zatímco Hari může být zelený nebo červený nebo žlutý nebo zlatý a pro Hariho se zdá být těžké mít pouze jednu barvu. Hariho hnědá je jako ta hnědá jelena, Hariho zelená představuje růst a hojnost, zatímco Hariho zlatá představuje zářící sluneční světlo a kosmické Já.

It's not easy bein' green

Having to spend each day the color of the leaves

When I think it could be nicer being red or yellow or gold

Or something much more colorful like that

It's not easy bein' green

It seems you blend in with so many other ordinary things

And people tend to pass you over because you're

Not standing out like flashing sparkles in the water

Or stars in the sky

But green's the color of Spring

And green can be cool and friendly-like

And green can be big like an ocean or important

Like a mountain, or tall like a tree

When green is all there is to be

It could make you wonder why, but why wonder why

Wonder, I am green and it'll do fine, it's beautiful

And I think it's what I want to be.

Píseň z filmu The Muppet Show

Píseň je spojována s identitou a důležitosti cesty nalézt svoji vlastní hodnotu. Mohli bychom píseň také spojovat s rasovou nerovností založenou na barvě kůže. Na konci písně, žabák Kermit přijímá svoji zelenou barvu. A to je boj, který každý z nás proděláváme - porozumění okolností našeho zrození, rodiny, do které jsme se narodili, kulturu, kterou nazýváme svojí vlastní a dobu, ve které žijeme.

Hari také může znamenat zelená žába, ale zároveň mnoho dalších druhů a věcí, slunce, měsíc, opice, kůň, lev, šakal, papoušek, páv, husa, had, vítr a oheň. Hariho touha je být vším pro všechny lidi a Jeho identita by měla být definovaná jako neomezená. Rozpoznáme-li Hariho ve všech věcech, ne pouze jako murti - sochu v chrámu.

"uccāvacair drvyāih kriyayotpannayānaghe naiva tusye 'rcito 'rcāyām bhūta-grāmāvamānina.

"Moje drahá Matko, i když by mě uctívali se správnými rituály a se správným příslušenstvím, tak osoba, která je nevědoucí Mé přítomnosti ve všech žijících bytostech, mě nikdy nepotěší uctíváním Mých Božstev v chrámu."

I když se tato sloka z Bhagavátamu zdá být rovnostářská ve svém tvrzení o přítomnosti Hariho ve všech bytostech, dál pak následuje mnoho slok argumentující "rovnost všech, ale někteří jsou si rovnější", založené na směšných porovnáváních počtů noh a smyslů mezi druhy. Lidé rozšířili tuto tradici a vytvořili stejně absurdní hiearchie založené na druzích, náboženství, předcích, pohlaví a barvě kůže. Najdeme druhou, třetí a čtvrtou třídu členů ve všech kulturách. Tyto bytosti trpí nedostatkem ekonomickým, ve vzdělání atd., založené na libovolném vymezení. V Indii, čím tmavší barva kůže má přímý dopad na kasty. V USA, Afro-Američané a Hispánci tvoří přibližně 32% celkové populace, ale nepřiměřených 56% vězněných lidí. Každá země má svoje členy nižší třídy a celosvětově jsou ženy a dívky diskriminovány nejvíce.

Můžeme jmenovat další případy: albíni, Indové a Pákistánci v Subsaharské Africe, Muslimové v Číně, katolíci, Afroameričané a Američtí Indiáni v USA, Kurdi v Turecku a Iráku, Židé v muslimských zemích, Palestýnci v Izraeli (a jinde), ženy a dívky v muslimských zemích, hendikepovaní, postižení, invalidní lidé všude. Ale na samém dni této zcela volné diskriminace leží hmyz, zvířata a ryby. Zvířata, která byla vyčleněna jako potrava pro lidi, trpí nejhorší nedůstojností a nouzí ze všech. Jejich utrpení je ignorované nebo klasifikované, jako nutné zlo. Psi a kočky jsou milované jako členi rodin a mnohdy tak rychle opuštěné, když se rodina stěhuje. Rybáří tvrdí, že ryby nejsou citelné okolo pusy, a tak bolest necítí. Samozřejmě je toto ignoranství, ale je to stejný druh zákeřného a záměrného popírání, které viní lidskou rasu z funkční neschopnosti gramotnosti nebo soucítění.

Když šlápnu na brouka, necítím se jako bych zabíjel člověka. Ale jak to, že se tak necítíme? Z těchto pocitů jsem zmatený. Některá rozhodnutí jsou jasná, jako černá a bílá. Ale mnoho našich etických rozhodnutí jsou více barevná. Vegani berou životy rostlinám pro podporu životůsvých, ale působí méně utrpení než masožravci. "Míň utrpení" tím chci ukázat rozdíl mezi rostlinami a bytostmi s nervovým systémem a schopností cítit bolest. Ale je tento rozdíl nahodilý? Jiní lidé dělají rozdíly někde jinde, záleží na jiných kritériích. Nemají tito lidé také pravdu? Jsou neznalí či nevědomí nebo jsou tyto rozdíly zakořeněné mnoholetým lidským úsilím vyškrábat se co nejvýše všemi možnými způsoby?

Abychom dospěli ke správnému rozhodnutí a slušnému konání, musíme se sami sebe dotázat, jaký je náš požadovaný výsledek. Jestli je náš požadovaný výsledek vytvořit svět, kde mohou zelení a žlutí a červení žít svobodně, musíme pokračovat s opatrností - krok za krokem rozmotávat zmatek a nevědomost, které tvoří základ většinu života, jež sdílíme na Zemi s nekonečnými bytostmi, které jsou všechny svatými chrámy nekonečného Hariho.

Nakonec můžeme přijít k poznání, že "jinakost" značí avidju - chybné vědění, chápání, vnímání, neporozumění. Pochopíme způsoby, jak protřídit důležitá etická rozhodnutí, které děláme každým dnem a ujistit se, že nejednáme nevědomky s předsudky neviditelně a svévolně napojené do našich nervových systémů sami sebou a kolektivní kulturou. A když děláme důležitá rozhodnutí, která každý z nás musí dělat, tak se nezapomínejme modlit za boží milost, aby naše rozhodnutí byla správná, vědomé rozhodnutí: být laskavým a soucitným.

Originál zde:  https://jivamuktiyoga.com/fotm/not-easy-bein-green/

Překlad: Naděžda Brzobohatá