MĚSÍC ZÁŘÍ - ZPĚT DO BUDOUCNOSTI

28.04.2013 17:33
Když jsou naše srdce plná radosti a soucítění, není tam místo pro zlobu, strach, vinu, nelibosti, pocitu, že jsme oběti a jiné negativní emoce, které nás trápí. Žádný z nás nechce být rozhněvaný. Nikdo z nás si nemyslí, že žárlivost a rozmrzelost k ostatním je dobrá věc. Když tyhle emoce zříme sami v sobě, nelíbí se nám - a to z jednoho důvodu, necítíme se díky nim dobře, jak emocionálně, tak i fyzicky, a i přesto je pro nás velice složité se těchto negativních emocí zbavit.
Procvičování záklonů nám může pomoci. Záklony umožňují přístup k čakře ANAHATA (srdeční), která je uprostřed hrudníku. Anahata čakra je spojena s našimi karmickými vztahy s těmi, o kterých si myslíme, že nás ranili. Při záklonech aktivujeme srdeční centrum a umožňujeme prožitky těchto vztahů vyplynout na povrch. Takový pocity nám mohou nahánět strach,nutí nás vidět zdroj negativity v nás samých a ne v ostatních, o kterých si běžně myslíme, že jsou k nám nefér – jsme schopni vidět pouze ty věci okolo nás, které už jsou uvnitř nás samých; vše co existuje ve světě, je jen projekce naší mysli. To, jak se k nám chovají ostatní nyní je jen výsledkem našeho chování k ostatním v minulosti. A proto není moudré vinit ostatní z našeho trápení. Místo toho bychom se měli snažit odpustit a jít vpřed, naladit se na sílu lásky. Jak řekl Dr. Martin Luther King, Jr. ¨Rozhodl jsem se pro lásku, nenávist je moc těžké břemeno¨.
Záklony stimulují brzlík, který je za prsní kostí a hned pod hrdlem. Brzlík hraje velkou roli v našem imunitním systému, který může být potlačen, pokud si hovíme v negativních emocích.
Stimulováním brzlíku přispíváme k efektivitě našeho imunitního systému a tak i k lepšímu zdraví. Naše fyzické, psychologické a duševní zdraví je propleteno.
Jedna možná překážka v záklonech je strach z pádu – což je vlastně strach ze smrti. Strach z pádu je považován za instinktivní, a tak těžký překonat. Strach je pro nás měřítkem bezpečnosti – upozorňuje nás na nebezpečí a spouští fyziologické reakce, které jsou od thoho, aby nás ochraňovali. Sval psoas – začínající na přední straně páteře, pokračující přes pánev a napojuje se na stehenní kost, ten je zodpovědný za flexi v kyčli – předklony. Strach způsobí, že se psoas stáhne, smrští, uzavře přední část těla a chrání tak vnitřní orgány. Když žijeme v neustálém strachu, tak jak tomu v naší společnosti bývá, psoas ztratí svoji pružnost a záklony jsou pro nás obávané a obtížné. Díky chytrému a pravidelnému procvičování záklonů se psoas protáhne, naše srdce uvolní negativní emoce a my zažíváme míň a míň strachu.
Záklony se musí provádět s opatrností. Než začneme, měli bychom rozehřát páteř, třeba s pár Pozdravy Slunci. Také posilování nohou je důležité pro bezpečné záklony. Procvičování série pozic ve stoji nám dodá potřebné základy a uvědomění si našich nohou. Pár hlubokých předklonů může být dobré pro zahřátí páteře a zabránit tak nechtěným křečím a nebo jiným bolestem zad. Pokud provádíme obrácené pozice na začátku série záklonů jako jsou – stoj na hlavě – shirshana, stoj na předloktí – pincha mayurasana nebo stoj na rukou – adho mukha vrikshasana, tak s dostatečným rozehřátím páteř je bezpečné provádět záklony i před předklony.
Sekvence záklonů bychom měli začít z lehka a s mírnými záklonovými pozicemi, jako jsou - kobra – bhujangasana nebo kobylka – shalabhasana a pokračovat přes středně náročné – jako jsou luk – dhanurasana nebo velbloud – ushtrasana k úplně extrémním záklonům jako jsou King Pigeon asana – kapotasana nebo převrácený luk(plné kolo) pozice – urdhva dhanurasana až na konci sekvence. Je důležité nestřídat záklony s předklony v jedné sérii.  Záklony přibližují páteř směrem k tělu a předklony posunují páteř směrem ven, k povrchu těla. Je mírnější a bezpečnější seskupit všechny záklony a oddělit je od předklonů, které by také měly být pohromadě.
Nezbytné k rozvoji inteligence v záklonech je nezadržování dechu během cvičení. Dech by měl být silný, klidný a plynulý. Také stanovení vyššího záměru během praktikování dává přednost pozitivním výsledkům. Příkladem vyššího záměru v záklonech může být opuštění hněvu, který máme vůči jedné či více osobám. Přeneseme pozornost na tuto osobu a s nádechem, v tichosti, říkneme ¨žehnání a lásku pro¨ a s výdechem řekneme jméno osoby. 
Záklony nám ukazují naši budoucnost. S otvíráním našich srdcí začneme odpouštět ostatním a přestaneme vidět sami sebe jako oběti. Díky odpouštění rozpustíme všechny bolístky, které brání naší opravdové podstatě, což je láska. Není možné hrát si na oběť a zároveň být uvědomělá, osvícená bytost. Výběr je jen na nás.  Díky praktikování vyvíjíme neskutečnou sílu, která nám umožňuje jít v životě vpřed se smyslem pro dobrodružství, nebojácnosti, s radostí, sebejistotou, soucítěním a láskou – cestou k osvícení.
 
- Sharon Gannon.

 

Here are books that provide inspiration, transformation, they are good source, place to go to in difficult times. We do have some books in studio to be borrowed. But they can be valuable part of any nice book collection in your home.

Simple Recipes for Joy

http://www.simplerecipesforjoy.com

Yoga and Vegetarianism

Hatha Yoga Pradipika

The Bhagavad Gita

Sweeping the Dust

Patangali Yoga Sutry 

Yoga Assists

http://www.amazon.com/Yoga-Assists-Complete-Visual-Inspirational/dp/1624670547/ref=sr_1_fkmr1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1439554324&sr=1-1-fkmr1&keywords=hands+on+assists+jivamukti

Jivamukti Yoga: Practices for Liberating Body and Soul

 

Kontakt

STUDIO YOGA LOKAH Adresa:
Zelný trh 11
Brno, 602 00
2. patro
telefon: 602 300 490 info@yogalokah.cz